Beslut i fullmäktige

Den 28 september beslutade kommunfullmäktige om den största investeringen någonsin i Älvkarleby kommun.

Fullmäktige beslutade att det nya äldreboendet på Tallmon ska byggas enligt konsultföretaget WSP's alternativ 1 C.  Det utformas som två hästskoformade hus med en tillbyggd länga utanför Tallmovägen 4, och får 127 platser. Beslutet var enhälligt.

Däremot blev det debatt i frågan om förvaltningsformen.
Majoriteten röstade för att bygga och driva fastigheten i kommunens egen regi. Moderaterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna röstade istället för att bilda ett kommunalt bolag med uppdrag att sköta fastigheten.

Frågan avgjordes med votering där 20 ledamöter röstade för majoritetens förslag. Kommunalrådet Marie Larsson (S) är nöjd med det resultatet; "Det betyder att vi får rådighet över fastigheten, och jag menar att det är strategiskt viktigt."

Fullmäktige beslutade också att skänka den stora luciakronan till blivande föreningen Luciakronans vänner, och att den får sättas upp på annan mark än kommunens. Om föreningen inte vill ta emot kronan kommer den att skrotas.

Sidan granskades senast 2016-11-02