Dags för inflyttning

I mars 2017 togs de första spadtagen för nya Tallmon. Nu står första huset klart och snart är det dags för boende och medarbetare att flytta in.

Den första etappen i projektet med nya Tallmon var att bygga Tallmovägen 2.
Nu står huset färdigt och under vecka 39 sätter flytten igång. Under måndagen kommer en flyttfirma som, tillsammans med personal, ska packa ihop och flytta från de allmänna utrymmena. På tisdagen är det dags för de boende att flytta in i sina nya lägenheter.

Elisabeth ”Ella” Holmqvist, områdeschef på Tallmon, berättar att det senaste året med projektet har varit intensivt och roligt, men också påfrestande. ”Det gäller att ha blicken på slutmålet”, säger Ella och berättar att projektets första fas har varit omvälvande. För verksamheten på Tallmon har nybyggnationen inneburit vissa förändringar och påfrestningar; ”Mina medarbetare har varit riktiga hjältar” säger hon.

En av medarbetarna som ska jobba på Tallmovägen 2 är Anita Karlsson, som har arbetat som undersköterska på Tallmon sedan 2002; ”Det känns jättebra”, säger hon och tycker att det ska bli roligt och spännande att arbeta i de nya, fräscha lokalerna. Anita tror att de nya lokalerna kommer bli mer lättarbetade än de gamla. För att underlätta för det vardagliga arbetet har bland annat skjutdörrar installerats till badrummen i lägenheterna, vilket Anita och hennes medarbetare uppskattar väldigt mycket.

Gävleföretaget MEJ Bygg AB fick i uppdrag att bygga första etappen.
Under fredagen 22 september lämnade de över byggnaden till kommunen, som kommer ansvara för drift och förvaltning.

Bild på Anita Karlsson och Elisabeth "Ella" Holmqvist
Sidan granskades senast 2017-09-22