Fler nya företag under pandemin

I år har hittills 35 nya företag startats i kommunen. De senaste tio åren har genomsnittet varit knappt 22 nya företag per år.

Foto på en samling människor som deltar i föreläsning.

Bild från en företagarfrukost hösten 2021

Under det första pandemiåret 2020 var siffran 39. Jämfört med 2018-2019 då endast två nya företag startade, och de senaste tio årens genomsnitt på knappt 22 nya företag årligen, är det en positiv utveckling.

Flest nya företag hittar vi inom byggsektorn, reparation av motorer och konsultbolag. Skogsbruk, skönhets- och kroppsvård och transporter kommer strax efter. E-handel är en annan bransch där vi ser flera nya företagare. I Skutskär finns t ex Kalk Stories, en liten livsstilsbutik där försäljningen sker via webshoppen. Mikrofiber.se har sin bas i Gårdskär och säljer svenskproducerade bilvårdsprodukter på nätet och även på Preem i Skutskär.

Företagare flyttar också hit med sina företag. Det senaste tillskottet är Iperiferi AB som drivs av Josefin Näsström, välkänd för många tack vare hennes stora engagemang för besöksnäringen i kommunen. Sedan några veckor tillbaka är både hon och företaget skrivna här.

"Jag hoppas att den här positiva trenden håller i sig. Företagsamheten är en viktig pusselbit i att vara en attraktiv kommun" säger Joakim Lundberg, Näringslivs- och utvecklingschef.

Företagsklimatet i Älvkarleby kommun är bra, faktiskt bäst i Uppsala län enligt Svenskt Näringslivs årliga undersökning. Det jobbar vi för att behålla och också förbättra. Vi vill att fler företag i kommunen ska starta, växa och må bra. Därför satsar vi bland annat på Rookie Startups, ett projekt där ungdomar får starta och driva eget företag som sommarjobb. Som framtidens företagare får de chans att testa och vässa sina enteprenöriella färdigheter.

Genom nära samverkan med bl a Företagsgrupp Älvkarleby, Nyföretagarcentrum Norduppland och Almi har vi ett brett nätverk som gynnar företagen.Vi skapar mötesplatser och underlättar dialogen mellan företagare, tjänstepersoner och politiker. Några exempel är företagarfrukostar där olika teman och inbjudna gäster är den röda tråden, och företagsbesök – som är det bästa vi vet. Vi får lära känna människorna bakom företaget och lär oss mer om verksamhetens möjligheter och svårigheter.

Vill du också bli företagare?

Kontakta oss på näringslivskontoret så hjälper vi dig med tips och kontakter.

Joakim Lundberg, näringslivs- och utvecklingschef
joakim.lundberg@alvkarleby.se, 026-831 62

Linda Helzenius, näringslivsutvecklare
linda.helzenius@alvkarleby.se, 026-831 58

Aktuellt - näringsliv hittar du intressanta nyheter och agendan för våra träffar.

Sidan granskades senast 2021-11-26