Lyckad jakt blir mat på tallriken

Stort tack till jägarna som deltog i den gemensamma vildsvinsjakten 24-26 november.

Bild på vildsvin

Ett lyckat samarbete mellan kommunerna i Tierp, Älvkarleby och Östhammar samt Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund resulterade i över 500 kg vildsvinskött. Det kommer nu serveras i form av kommunens vilda korv och som viltfärs. Stort tack till alla er jägare som var ute i snöfall och blåst under helgen!

Cirka 400 jägare deltog i den gemensamma vildsvinshelgen i slutet av november. Totalt lämnades 20 vildsvin in till projektet.

Utöver de grisar som lämnades in, sköts under helgen ytterligare ett 80-tal vildsvin i de tre kommunerna, vilket också bidrar till syftet med projektet.

Det är positivt att se ett sådant engagemang. Vi är glada över alla som varit ute och jagat under helgen och vill i synnerhet tacka de jägare som valde att mot ett lokalt presentkort på 200 kr per vildsvin skänka skjutna vildsvin till kommunerna, säger Nina Engevi, miljöinspektör

Ett stort tack även till Månkarbo slakteri & charkuteri som utvecklade kommunens vilda korv och i övrigt gjorde så att beredning av köttet till kommunernas kök blev möjlig.

Alla inlämnade vildsvin har provtagits. Samtliga låg under gällande gränsvärden för cesium och inga trikiner påvisades. From januari månad kommer korv och färs att serveras i kommunens skolor och till äldreomsorgen.

Det blir drygt 600 portioner lagat på vildsvinsfärs och ca 250 portioner av kommunens vilda korv, säger Marianne Hasselberg, måltidschef

Sidan granskades senast 2023-12-15